Halaman

23 Mei 2014

Bas mewah, van ais krim elemen baharu KMJ

(Berita Harian, 23 Mei 2014)

Johor Bahru: Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2014 mencipta kelainan tersendiri, apabila menggunakan tiga bas mewah Prevost Marathon Coach, termasuk sebuah akan dipandu Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar.

KMJ edisi ke-17 dijangka berlangsung mulai 22 hingga 25 Jun ini, dijadual menjelajah semua daerah di Johor, dalam usaha baginda mengerat hubungan dengan rakyat, sambil meninjau sendiri permasalahan penduduk luar bandar.

Sultan Ibrahim bertitah, ekspedisi bertemakan kesihatan itu, akan turut disertai keluarga baginda selain pemimpin negeri dan ketua jabatan kerajaan untuk bersama-sama bertemu rakyat.


Solat Jumaat bersama penduduk
"Saya suka pergi ke kampung, terutama pada hari Khamis dan Jumaat kerana boleh bersembahyang Jumaat bersama penduduk. KMJ diadakan untuk memudahkan saya bertemu rakyat.

"Ketiga-tiga bas ini dibeli dari Amerika Syarikat dengan satu daripadanya sudah tiba, manakala dua lagi dijangka dalam tempoh terdekat. Sebuah untuk keluarga saya, sebuah lagi untuk Tunku Mahkota Johor dan sebuah lagi untuk saya pandu sendiri.

"Saya akan pandu sendiri, tiada masalah mengenainya kerana saya ada lesen memandu," titahnya dalam temu bual eksklusif bersama kumpulan The New Straits Times Press (NSTP), di Istana Pasir Pelangi, di sini, semalam.

Sultan Ibrahim bertitah, bas tempahan khas itu dilengkapi pelbagai kemudahan termasuk bilik tidur dan baginda tidak perlu bermalam di rumah rakyat seperti edisi KMJ sebelum ini.

"Saya tidak mempunyai masalah bermalam di rumah rakyat, tetapi keadaan itu menyebabkan mereka menjadi serba salah. Untuk tidak menyusahkan sesiapa, saya akan tidur dalam bas yang digunakan tahun ini.

"Saya pasti bas ini akan menjadi tumpuan rakyat di setiap lokasi yang kami singgah nanti. Saya juga berpeluang berbual-bual dan minum bersama walaupun tidak tidur di rumah mereka," titah baginda.

Titah baginda, sejajar dengan tema KMJ 2014, pelbagai aktiviti sukan dan senaman akan diadakan bersama rakyat dalam usaha mempromosikan gaya hidup sihat sepanjang program kembara itu berlangsung.

"Selain bas, beberapa kenderaan rekreasi (RV) akan turut serta dalam program ini.

"Lebih unik, sebuah van aiskrim akan dibawa bersama sepanjang kembara dan pada setiap lokasi program KMJ, aiskrim ini akan diagihkan kepada rakyat," katanya.


Tiada ulasan:

Rangkaian Blog